~FoLLoW Me~

Monday, 20 June 2011

Budak Pakai Tudung Labuh suka Puak2 kan..??





Semasa Bertudung biasa..

>KENAPA dorang tu suka berpuak2 eh..?
>SIAPA dorang ni sebenarnya..?
>APA yang dorang nak sampaikan..?
>DI MANA dakwah dorang kalo asyik duk dalam kalangan dorang je..??
>BILA nya dorang ni nak masuk dalam kalangan kita2 yg bertudung biasa dan x bertudung..?



persoalan demi persoalan ku lontarkan dalam hati dan berborak bersama2 dgn kawan2 ku..
sering kali sindiran ku berikan kepada mereka kerana..
tidak pernah terdetik dalam diri untuk mendekati golongan seperti mereka..
malah ada di kalangan kawan ku menjadi kan ia sebagai bahan gurauan...

"hahaha..cuba byg kan ko pkai tudung labuh.. entah2 ko blj kat sana..blk cni dah pkai tudung beso2 kan..hahaha"

kata ku pada masa tue..

"eee..abenda plak nak pkai tudung mcm tue..alaa dorang tue pkai jee tudung labuh..tp hati dorang tue mcm baik sgt...x semesti nya orang mcm kita2 ni x baek.. tolong k..aku TAK KAN pkai tudung beso2 ni..allah x nampak luaran lah..ALLAH tgk hati kita..ibadah kita.."

lantang sungguh kata2 ku itu..
sesungguh nya HIDAYAH ITU MILIK ALLAH..

Allah berfirman yang ertinya “Allah memberikan hidayah kepada siapa yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.” (QS. Al-Baqarah: 213)
dan Allah berfirman yang ertinya Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemberi petunjuk.” (QS. Az-zumar:23).
Selepas memakai tudung besar...

menitis air mata ini di kala tudung menutup kepala, bahu dan semua aurat di tubuh badan ku..
melihat wajah ku di hadapan cermin..berbisik di dalam hati

"adakah mampu diri ini terus seperti ini..?
adakah benar keputusan ku kini?
bagaimanakah hbgn ku dgn kluarga dan kwn2 ku nanti..??
adakah aku benar2 bersedia..??
setelah dulu ku pandang hina mereka yg berpakaian seperti ini?"

nampak sopannya dan cantiknya=)
hampir setengah jam aku menatap wajah ku bertudung besar di cermin tanpa bergerak walaupun seinci..
air mata yg mengalir menjadi saksi melihat akan hijrah ku ini
aku cuba kuat..kuat dengan keputusan yg ku lakukan..
dalam diri ini hanya mengingati ALLAH tanpa merasakan ALLAH jauh dr ku..

dengan kekuatan yang di beri ALLAH..aku keluar dgn niat dan azam yg baru..
destinasi ku ke masjid..
masjid itu menjadi saksi akan penghijrahan ku..

setelah hampir 2 tahun istighmah ku memakai pkaian seperti ini..
berada dalam kalangan mereka seperti ku..
walaupun diri ini masih tidak mampu untuk memakai tudung labuh(bulat)..
hati ini tetap syukur di beri kekuatan untuk ku mengenal ERTI ISLAM sebenar iaitu bukan ISLAM ATAS NAMA AN KETURUNAN..


>KENAPA dorang tu suka berpuak2 eh..?
bukan mereka berpuak2 tapi mereka hanya di pandang kerana mereka di kalangan orang yg 'luar biasa' Islam Datang dengan ASING,Islam BERAKHIR dengan Asing..
kenapa x di pandang atau di sindir pada mereka yg berpkaian biasa dan tidak menutup aurat itu bersama2(berpuak2)? fikir2 kan..

>SIAPA dorang ni sebenarnya..?
dorang sapa..?? dorang makhluk ciptaan ALLAH mcm korang jugak lah..
bezanya mereka pkai tudung labuh..korang pkai tudung biasa atau tak bertudung..
nape x di persoal kan diri sendiri.. "SIAPA AKU DI SISI ALLAH..?"

>APA yang dorang nak sampaikan..?
dorang nak bawa imej ISLAM sebenar..dorang sedar dgn pkaian,mereka mampu berdakwah..
DAKWAH ITU WAJIB tau..selemah2 iman pun x mampu menasihati..
kita tunjuk kan akhlak serta pakaian ISLAM sebenar..

>DI MANA dakwah dorang kalo asyik duk dalam kalangan dorang je..??
ye ke dakwah dorang tak sampai..
yakin ke mereka ini tak mampu berdakwah pada mereka2 yg bertudung biasa atau x bertudung..?
boleh jalan ke dakwah secara bersendirian..? bole tapi sukar..

islam itu bersaudara dan melakukan segala nya dgn bersama2.. bagi mereka yang faham ISLAM yang sebenar pasti persoalan ini tiak akan timbul..

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang meninggalkan berjemaah walau sejengkal, maka dia telah merungkai ikatan Islam dari tengkuknya.”
(Riwayat At-Turmuzi, Hakim dan Ibn Hibban)

itu lah kuasa islam..jika seluruh islam ber1 insyallah,ISLAM tertegak di BUMI ni..

>BILA nya dorang ni nak masuk dalam kalangan kita2 yg bertudung biasa dan x bertudung..?

ADA..sebenarnya ada mereka2 yang bertudung besar bergaul dgn mereka2 yang bertudung biasa atau x bertudung.. cuma x semua yang berani..
  • ada sesetengah nya menggagap mereka takut di pengaruhi oleh gejala yg tidak baik..
  • ada juga yang berada dalam kalangan mereka yg sejak kecil berada di kalangan mereka2..jadinya mereka kurang bergaul dgn orang lain dr fikrah mereka..
  • tapi bagi seorang manusia yg bergelar hamba ALLAH..pasti byk kesilapan yg di lakukan..ada sesetengah nya terlalu memandang rendah terhadap mereka yg tidak sama fikrah dgn nya
  • tetapi yg paling senang bergaul dgn pelbagai fikrah dan latar belakang yang berbeza adalah mereka yg dalam mencari redha ALLAH dgn membawa kawan2 sekelilingnya turut berhijrah..ini adalah sebaik2 hamba kepada maha pencipta..insyallah..

“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia:
  • golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia
  • dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang
  • menggoyangkan badan
  • dan berlenggang-lenggok
  • kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang.
Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” Hadith riwayat Muslim.


ini hanya lah pandangan dari seseorang yang masih mencari jalan REDHA ILLAHI..dalam mencari pelbagai liku2 dan persoalan di beri kan..tidak salah untuk i soal..tapi pasti kan ia terjawab mengikut landasan yang betul..
insyallah sama2 muhasabah diri..
YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH..
DAN YANG BURUK ITU DATANGNYA DARI KELEMAHAN DIRI INI

14 comments:

  1. klu nk nmpkkn lg Islam 2 indah,jgn asyik duk dlm kalangan yg bertudung labuh shja shingga mreka yg bertudung biasa terasa terpinggir..mmg btul hujah anda dlm ni..tp bg menampakkan keindahan Islam 2 sndiri hrp dpt bersama2 ngan mreka yg biasa utk menarik mereka menjadi yg luar biasa..hye pendapat=)

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas pendapat..sebab itu saya mengatakan..

    mereka yg paling senang bergaul dgn pelbagai fikrah dan latar belakang yang berbeza adalah mereka yg dalam mencari redha ALLAH dgn membawa kawan2 sekelilingnya turut berhijrah..ini adalah sebaik2 hamba kepada maha pencipta..insyallah..



    insyallah akan di praktik kan dan itu lah pendekatan yang cuba saya belajar dan lakukan.. =)

    ReplyDelete
  3. k.umi tgk kt u k.umi la, mmg ada prog rahsia2 tau.bila tnya, depa ckp, "adalah." "xde pape la." etc.i hate that.nk dkwah,jenis pilih2 org-yg jenis xlwn ckp, passive. nk dakwah, buat cara nk dakwah.xpyh pilih2 org tertentu.lps tu, kalo tgk 'budak ni bahaya', depa xpeduli pun.

    bila p masjid, yg xpki tdg akan pakai tdg kn.so puji la 'cantik/comel' what so ever.lama2 insyaAllah dia akn pki tdg.tp kesedaran tu mb lambat la.

    yg pki tdg labuh ni, kdg2 perangai mmg teruk dari yg xpki tdg. sbb tu persepsi org tgk lain.
    so bila dh bertudung elok, bahasa kena jaga la.manusia suka menilai dari 1st impression.
    bila 1st impression dh teruk tahap negatif, susah la dia nk naikkan ke positif.

    p/s: reminder for my own mind n heart and others too. =)

    ReplyDelete
  4. bagus entry ni..ana suke..

    nape tak pakai tudung..??

    jwpn: "belum sampai seru"...jwpn popular ni..bg ana jwpn ni sgt2 memainkan perintah Allah..sbb seruan pakai tudung n tutup aurat ni dah lame dah...tp manusie hari ni ngan slumber ckp cmtu..

    1stly,kalau betudung kite kena tanye diri sendiri...kite pkai tudung atas dasr syariat atau akidah??klu ikut syariat tu lah yg jd pakai tudung tp baju ketat,lengan pendek n mcm2 lg...tp klu ikut akidah..kite akn ikut cmne Allah perintahkan iaitu labuh menutup dada..tak de fesyen2 ni....

    dah byk kali dengar suare2 sumbang yg ckp " pakai tudung labuh tp mulut cm longkang,tak smestinye baik..etc.."tp kite kena tahu...klu nak tunggu kite ni sempurna makna nye perintah Allah tu tak yah buat smpai bile2 ke??..erm..

    mgkin ade sesetngah2 yg pakai tudung labuh tp perangai tak serupe bikin..mungkin die pakai sekadar nak mengikut2 tp tak de penghayatan..tu yg timbul suare2 sumbang..atliz die berusahe utk kearah kebaikan...

    sabda nabi saw: barangsiapa yg Allah nak dtgkan kebaikan kpdnye...Allah akn faqihkan nya dlm agama.." insyaAllah...lama-kelamaan ikut perintah Allah akn seiring ngan baiknye akhlak..ameen...

    bg ana, dipihak kami pun rase yg pakai tudung biase tu yg berpuak2..so, same2 muhasabah diri...sape yg sebabkan kite ni jd berpuak2..atau sekadar emosi sendiri je..^^

    ana suke nak ckp...tudung labuh ni lebih sesuai dipanggil tudung ajaib....*_*...

    jom cover aurat.....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbt,

    Situasi yang diceritakan oleh k.umi ni berlaku hampir di mana-mana. Tidak tahu mana salahnya dan tidak mahu salahkan sesiapa. Cuma perlu beringat bahawa kita manusia, hambaNya yang tidak ada hak untuk menghukum sesiapa. Andai ada yang terdetik di dalam hati, memperkecilkan insan yang bertudung biasa atau tidak bertudung ini, hentikan. Sebaliknya, sama-sama kita doakan supaya hidayah Allah sampai pada orang berkenaan.

    Dekati mereka, ya, sesungguhnya di dalam hati mereka ada taman. Hati-hati juga pada pujian manusia kerana pujian di dunia ini hanya terletak pada pandangan lahiriah manusia. Carilah redha Allah, mungkin juga redha itu terletak pada mereka-mereka yang kita dekati dengan ikhlas untuk mendekatkan diri kepadaNya.

    Belajarlah daripada setiap inci langkah ini kerana ianya adalah hasil dari pentarbiyyahan Allah, sungguh luar biasa. InsyaAllah.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas semua comment yang di berikan.. sangat berguna..segala teguran,pendapat dan nasihat di ambil positif untuk melihat kembali kelemahan diri dlm mengubah persepsi masyarakat..
    persepsi yang pelbagai dr kaum hawa mahupun kaum adam membuka mata pelbagai pihak..

    setiap orang mempunyai persepsi masing2 dalam menilai persoalan ini..
    dan tiada sapa yang harus di persalahkan atau tiada penyelesaian bg persoalan ini selagi masing2 tidak mengambil insiatif untuk perbaiki kelemahan dan kekurangan diri... apa2pun tepuk dada tanya iman..

    belum terlambat untuk mengubah diri dan belum terlambat untuk mengubah kelemahan diri..
    semoga entry ni membuka mata setiap dari kite tak kesah lah yang bertudung labuh atau pun bertudung biasa mahupun tidak bertudung bahawa kita ini hanya lah HAMBA yang sangat kerdil di hadapan ALLAH.. MANUSIA adalah makhluk ciptaan ALLAH yang terindah..BERSYUKURLAH dAN HARGAILAH DIRI MU..
    wallaualam..

    ReplyDelete
  7. kepada kak aqilah: terima kasih atas pencerahan terhadap situasi ini bagi pihak mereka2 yang bertuung labuh.. suka dengan nama "tudung ajaib" yg pasti bkn "tudung saji" yee..hehehe..

    kepada AAZar @ Fikraa 'Abdullah : waalaikumusalam.. terima kasih atas pandangan dgn sedikit sebanyak menegur akan kelemahan setiap dari kami..tapi seperti yang saya kata.. jgn hanya menunding jari kepada mereka yang bertudung labuh.. kerana setiap manusia itu mmg tidak sempurna..dan kesempurnaan itu hadir dgn mencari..mencari redha ALLAH..insyalah dgn teguran tadi sedikit sebanyak dapat merubah mereka yang terlepas pandang akan kelemahan mereka..

    buat diri yang kerdil ini..mohon maaf jika entry ini agak kontroversi.. sama2 belajar dan sama2 buka mata dgn isu ini..salam ukhwah!! =)

    ReplyDelete
  8. ..assalamualaikum wbt..salam buat shbt..smoga kita dalam ksjahteraan.Alhamdulillah, bila bca nukilan ni ana terasa....bkan skit hati..tp kna dgan pglaamn waktu dulu.Ya..!x dpt nfikan persoalan ini selalu tmbul, kbyakan statemnt ngtvee dri org luar...wlau bagaimanpun itulah cbaarn, dlu ana prnah juga katakan dlam hti aku x mhu brtudung labuh, tdk2..hti meronta.tp, Alhamdulillah ALLAH dtgkan seorng shbt hulurkan tnda ksih sayyng dengan mgjak ke usrah.Di situlah ana knal ERTI islam sebenar,walaupun skrang tdk brtudung bulat spnuhnya, tp ana brsyukur krna dbri chance olehNYA utk mlbuhkan tdung drpda biasa..insyaALLAH, ana akn cba yg trbaik spya x dglr hpokrit..nauzubiLLAH..doakan ya. walaupun ilmu x sbnyak mana, tp brsyukurlah kita krna dberi pluang brada dlam klngan yg ingt mngingati..sama kita jgn sisihkan kwan2 yg x brnasib baik spt kita, krna mreka sbnrnya mncari2, spt ana dahulu...ALHAMDULILLAH..=)

    ReplyDelete
  9. entri ni bagus. terima kasih. lama saya mencari 'kenapa bertudung labuh?' jujur, saya bkn dlm kategori bertudung labuh, hanya bertudung bawal biasa (penutupan dada diutamakan), tapi x tau kenapa saya mmg tertarik tgk mereka yg bertudung labuh. :)

    p/s : semua entri akak bwt saya FOLLOW!! haha

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah..time kasih wanie kerana follow entry2 akk..alhamdulillah kalo dgn pendekatan ini mampu menarik hati2 sahabat2 semua.. terus lah istighmah dalam ibadah.. jika ada sebarang pertanyaan bole add fb akk..insyallah boleh kite berkongsi pelbagai persoalan lg insyallah..^_^

    ReplyDelete
  11. ya ka.......terdetik d hati sy untuk berubah dr bertudung biasa ke tudung labuh..namun hingga ke hari ini sy masih belom kuat untuk berubah....kadang2 timbul iri hati dan perasaan cemburu dihati sy terhadap mereka yg bertudung labuh...seringkali sy pendamkan peraaan ini.....hanya satu sy mohon doakan sy untuk berubah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lah bole saya mengenali saudari..semoga saudari mampu kuat bertahan ye insyallah.. Allah sentiasa ada..=)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Comment My Blog~