~FoLLoW Me~

Tuesday, 25 May 2010

perlu ke memakai tudung besar..??(labuh)

TAK PERLU!!!
=> alaa asal ikut syarat cukup la...
=> alaa kalo pkai tudung labuh tp akhlak pown x btl wat pe..??
=> mcm pkai tudung labuh tue bgus sgt..??
=> sama je laa tudung labuh ker..tudung bawal ke tudung mcm ikin ke..selendang mcm yuna ker..kn tutup aurat juga..
=>allah x pandang laa paras rupa..yang penting hati tue..
=> dak tudung labuh lg truk prangai dorg dr x pkai tudung..

PERLU!!!
=> tuntutan dlm islam..
=> sebagai perlindung diri..
=> menjauhi zina..
=> mendapat pahala..





pelbagai persoalan..jawapan..alasan..di bri kan utk mempertahankan diri masing2..
masing2 merasa kn diri mereka adalah btl..sebetul mane kah jwpan2 yg di bri kan..??
ingin ku kongsi kan buat sahabat2 dlm coretan kali ini..berdasar kan pengalaman ku..
mohon maaf jika ada yang terasa..diri ini hanya insan yang msh mencri kesempurnaan dan hanya ingin berkongsi pengalaman..


ku sedar diri ini tidak laa berapa sempurna..msh mencari diri dengan mencari cinta ilahi..
dalam mencari ini..pelbagai ujian yg harus di tempuh sbg benting utk memperkukuh kan iman yg lemah ini..pabila di soal tentang isu tudung labuh ini..
pasti rmai lbh menyokong ke arah TIDAK PERLU..jika di lihat pada alasan nyee..
agak munasbah kan..kite byk di dedah kn dgn jwbn sebegitu...
seperti coretan ku pada sblum ini..alangkah beruntung nye bagi mereka yg berda dalam golongan yg asing..tidak kah terasa asing zaman skrg bg seorg muslimat memakai tudung labuh..??

JANGAN JADIKAN SESEORG ITU SEBAGAI PERANTARAAN ANTARA KAMU DENGAN ALLAH..
mksd nya di sini..sebagai contoh..bila di soal,ttg tudung labuh..
rmai menjwb.."org tudung labuh pown akhlak lg truk..ske pandang rendah org yg x bertudung"
berapa sahaja bilangan org yg bertudung labuh jika di banding kn dgn org yg tdk bertudung atau bertudung biasa..??
kenapa mesty menunding jari pada org yg bertudung labuh..??
bkn kah mereka yang bertudung labuh juga seorg manusia..??
adakah ada manusia yang sempurna dlm dunia ini..??
jika di lihat mereka yg bertudung labuh ini melakukan perkara yg terlarang oleh syariat islam, anda berhak utk menegurnye...kerana itu juga satu dakwah..
jgn jadi kan mereka itu sbg perantaraan antara kamu dgn ALLAH..
contohnyee..
"ko tgk pompuan tue..pkai je tudung labuh..tp bersentuhan dgn laki..
kalo dier bleh bwat mcm tue..nape kite x leh bwat..?"

perlu kah anda samakn diri kamu dgn diri permpuan itu..??
anda dah tahu perkara itu salah..kenapa perlu di ikut kan..??
itu dosa antara dier dgn ALLAh..dan pernah kah anda terfikir dosa anda dgn ALLAH..??
samakah dosa perempuan itu dgn dosa anda..??
utk diri ana dan utk sahabat2..
kite manusia yg sntiasa tidak pernah sempurna..
wlaupown tidak sempurna,,bkn bermakna kite tdk bole menjadi sempurna..
usahalah sahabat2 ku..
sesungguh nyee sgt beruntung mereka yg tdk putus mencari redhaa ALLAH...

kepada sahabat2 yang bertudung labuh..
terus kan laa memakai tudung itu..
dan jika niat itu hanya utk kecantikan atau riak akan kebaekan kamu..
ubah laa niat dr skrg..
tudung labuh di pkai utk menutup aurat..
tunduk kan pandangan mu apabila berjalan..
sntiasa laa istighmah dgn pakaian mu..
sesungguh nyee muslimat yg bertudung labuh lebih besar amanah nyaa..
dan trima laa amanah itu dgn seikhlas hati..
cari laa kekuatan agak kamu tidak di pandang rendah oleh insan laen...


kepada sahabat2 yang tringin utk memakai tudung labuh..tp tk tahu bgaimana utk memulakan nya..
trus laa solat meminta petunjuk ALLAH..
jika rase tkut diejek atau di pandang rendah oleh org laen..
ingat laa dunia ini hanya semntara..
kita hidup dalam mencari REDHA ALLAH..
bkn nyaa.. REDHA MANUSIA..
jgn tkut tuk berubah ke arah kebaekan..
bermulaa laa secara perlahan2..percayalaa apabila anda mula memakai tudung labuh( x semesti nyee tudung bulat,tudung bidang 60 pown cukup) anda akan merasa nikmatnyaa...
anda akan rase diri terpelihara..
terpelihara drpd pandangan lelaki yang rosak nafsunye..

sbg contoh..
bila anda berjalan memakai tudung biasa,,
pasti ada lelaki yg memaggil2..
bunyi tikus...mntk no phone..kacau2..
tp bila anda memakai tudung besar..jgn kata bunyi..pandang pown mereka x nk.."

INGAT SAHABAT2!
sekali pandangan lelaki itu tertarik pada kita..
kita akan menagung dosa itu..
jadi pelihara laa aurat mu..supaya dijauhi dr pandangan lelaki..



"WAHAI PUTERIKU, DEMI ALLAH,JGN KAMU PERCAYA TERHADAP KATA2 SEBAHAGIAN LELAKI BAHAWA MEREKA MEMANDANGMU KERANA AKLHAK & ADAB, BERBICARA DENGANMU SEPERTI SAHABAT DAN BERCINTA DENGAN MU SEPERTI TEMAN AKRAB. SEBENARNYA MEREKA BOHONG!!!! JIKA KAMU MENDENGAR SENDIRI BUALAN MEREKA, PASTI KAMU TAKUT & NGERI, HANYA DI TANGAN MU PINTU SEGALA KEBAEKAN BUKAN DI TANGAN KAUM LELAKI..-Ali Thantawi

9 comments:

  1. urmm..btul cakap nadia tu..
    kita mencari redha Allah..bukan redha manusia..
    biar la org nk cakap ape pun kan..(^_^)

    ReplyDelete
  2. hurm...ikutlah skrip kite..jgn iku tskrip org pada kita.. :)

    ReplyDelete
  3. bole x abg sopi jelas kan mksd yg tersirat dlm kata2 tue...??

    ReplyDelete
  4. Salam iyah, simple jer maksud sopii tu, orang lain mungkin nak corakkan hidupnya mengikut skrip drama mereka sendiri..Ramai tersadung dengan skrip kehidupan jahiliyyah...

    Tapi sebagai seorang muslim, kita ada skrip drama kita sendiri yang perlu kita olah/arahkan agar berpandukan Al-Quran & As-Sunnah.

    Jadi, tepuk dada tanya iman, kita perlu tegas dalam menegakkan manual kehidupan yang Allah dah nuzulkan(turunkan) pada kita iaitu Al-Quran & qudwah hasanah daripada sunnah Rasulullah.

    Moga iyah temui apa yang iyah nak di dunia ini iaitu tuaian redha Allah di syurga Allah nanti.

    Doakan untuk angah & kita sekeluarga kekal kuat menegakkan kalimah Allah dengan apa cara sekalipun, baik melalui diri sendiri,keluarga,masyarakat,mahupun KERAJAAN!! inshaAllah..

    Kerana sukarnya untuk peroleh syurga Allah

    AMIN YA RABBAL ALAMIN

    ANGAH

    ReplyDelete
  5. oowwhh...time kasih angah..
    insyallah...
    harap dpt lbh mencari dan mengenal cinta ALLAH yg hakiki...

    ReplyDelete
  6. "percayalaa apabila anda mula memakai tudung labuh( x semesti nyee tudung bulat,tudung bidang 60 pown cukup) anda akan merasa nikmatnyaa..."

    agree :)

    ReplyDelete
  7. thanks tina! terus istighmah dgn penghijrahan mu..jgn tekut untuk berubah! ^_^

    ReplyDelete
  8. entri akak buat saya teringat apa yg prof muhaya kata, 'kita sibuk pikirkan apa yg org akan kata. buang perasaaan tu. kita bwt kebaikan utk cari apa?? redha Allah atau pandangan manusia (something like dat) :)

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah terima kasih ye dik ye.. hanya mampu ucap terima kasih dan harap entry ni dan yg lain terkesan buat semua.. =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Comment My Blog~